lu.se

Datavetenskap

Lunds Tekniska Högskola

Denna sida på svenska This page in English

Föreläsningar EDA016 2015

Föreläsningsbilder på GitHub. Veckoplanering. TimeEdit.

VeckaFöreläsningTemaInnehållAnkboken
W01 (Lp1V1)F1 F2IntroduktionOm kursen, programmeringens grundprinciper, programmeringsparadigmer, editera-kompilera-exekvera, datorns delar, virtuell maskin, värde, uttryck, variabel, typ, tilldelning, utdata med System.out, indata med Scanner, alternativ, if, else, true, false1, 3.1-3.3, 5.1-5.3, 6.1-6.2, 7.1, 7.3
W02F3Kodstrukturloop-strukturer: while-sats, for-sats, algoritm: min/max, Integer.MIN_VALUE, Integer.MAX_VALUE, Paket, import, filstruktur, jar, dokumentation, programlayout, JDK, konstanter vs föränderlighet, objektorientering, klasser, objekt, referensvariabler, referenstilldelning, anropa metoder, SimpleWindow2.1-2.6, 4, 5.4, 7.2, 7.5-7.6, 7.8-7.9
W03F4SystemutvecklingKrav-design-test, specifikationer, använda vs implementera, exempel: Square, attribut, synlighetsregler, private, public, konstruktor, this, implementera metoder, funktioner vs procedurer, void, parametrar, Eclipse IDE, öppen källkod, Stack overflow, GitHub & Bitbucket2.7-2.10, 3.3-3.12
W04F5 F6Aritmetik, Logik, Datastrukturerprimitiva typer max/min-värden, klassen Math, precisionsproblem, attribut, implicita startvärden, typkonvertering, modulo-räkning, förk. tilld., summering, logiska uttryck, De Morgans lagar, enkel datastruktur: post som samlar olika element, delade objektreferenser, oföränderlighet, konstanter, exempel: Person, Square Point3.1-3.9, 5, 6.1-6.4, 7.2, 7.5
W05F7 F8Klasser, Strängar, StringBuilder, Slumptalchar, escape-tecken, formatering med printf, standadklasser: Character, String, StringBuilder, Random, PrintWriter, satser: switch, break, do-while, exempel: Datakomprimering, Text, Die, Player, DiceGame, skriva strängar till fil11, 7.9, 6.10, 7.7, 7.4, 7.12
W06F9 F10Vektorervektorer: deklarera, indexera, initialisera, vektorer med referensvariabler, exempel: Fibonacci, Polygon, algoritmer: summering, min/max, linjärsökning, insättning utan/med utökning, borttagning, registrering av värden och intervall8
W07F11 F12Arvsuperklass, subklass, extends, super, instanceof, klassen Object, implementera equals, repetition baserat på önskemål9.1, 9.3, 9.7-9.9, 11.2, 12.6
W08-Kontrollskrivning-Delar av 1-7, 9, 11-12 enl ovan
W09 (Lp2V1)F13Matriserrepetition: vektorer, matriser, vektor av vektorer, matrisindexering, rader, kolonner/kolumner, nästlade for-satser, designexempel: Tre-i-rad8.6-8.7
W10 (Lp2V2)F14ListorArrayList, typklasser, autoboxning, for-each-satser12
W11 (Lp2V3)F15 F16Polymorfismskyddsregler vid arv, protected, abstrakta metoder, typregler vid arv, instanceof, definitiva metoder och klasser, @override9.2, 9.4-9.6, 9.10
W12 (Lp2V4)F17 F18Algoritmerbinärsökning, urvalssortering, bubbelsortering, insättningssortering, komplexitet7.7, 8
W13 (Lp2V5)F19Designexempelatt skriva stora program9, 10, 13
W14 (Lp2V6)F20Repetition, ExtentorVad kommer på tentan?1-13, A, B, C
W15 (Lp2V7)F21Utblickframtidens systemutveckling, kommande kurser Pfk m.fl., ämnen på begäran(14-16)