lu.se

Datavetenskap

Lunds Tekniska Högskola

Denna sida på svenska This page in English

Frågeställningar för rapporter och presentationer - jämna gruppnummer


B1: Algoritmer, google mm (jämna gruppnummer)

B1a: Conway
John Conway är en välkänd matematiker och lysande föreläsare. Han har gjort betydande insatser inom till synes vitt skilda områden med teorier för tal, knutar, grupper, kodning och spel. Han är barnsligt förtjust i mekaniska pussel, en hejare på Rubiks kub och duktig på origami. Många datastudenter har implementerat hans Game of Life. Beskriv översiktligt vad han gjort och förklara principerna för Game of Life.

Källor:

  • D. Knuth: Surreal numbers, Addison-Wesley, 1974
  • E. R. Berlekamp, J. H. Conway, R. K. Guy: Winning Ways for your Mathematical Plays
  • J.H. Conway: On Numbers and Games, London Mathematical Society, 1976
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Doomsday_rule

B1b: Som man frågar får man svar
Beskriv hur Google idag modifierar PageRanks rankning med geolokation och personalisering.

B1c: Hoare
Tony Hoare har gjort stora bidrag till datavetenskapen, bl a en effektiv sorteringsalgoritm. Beskriv översiktligt vad han gjort och presentera något av hans arbeten mer i detalj. Sökord: hoare, quicksort

Källor:

B1d: Korta vägar i ett nätverk
Hur hittar informationen i ett nätverk den kortaste vägen från punkt till punkt? Och hur hittar navigationsdatorn i din bil? Det finns väl massor med olika sätt att komma från A till B, och det är inte alltid lätt att se lokalt, vilken som är snabbast
Källor:

  • Wikipedia: Dijkstra's algorithm
  • Wikipedia: Open Shortest Path First. (Ett routing-protokoll)

B2: Utvecklingsmetodik mm

B2a: Felrättande koder
Blockkodernas historia går tillbaka till 1947 då Richard Hamming endast hade tillgång till en dator på helgerna. Han blev mycket frustrerad över dess beteende (inget nytt!!): Damn it, if the machine can detect an error, why can't it locate the position of the error and correct it? Detta oskyldiga utbrott ledde till de s k Hammingkoderna. Beskriv idéerna bakom dessa koder och visa med exempel hur enstaka fel kan korrigeras

Källor:

B2b: Programvarutest
Datorprogram blir allt mer komplexa. Att testa alla kombinationer av program, operativsystem, användargrupper etc. tar oändligt lång tid. Hur gör man för att hitta en rimlig mängd tester att göra? Vad händer om man testar för lite? För mycket?

Källor:

B2c: Organisation
Vad är det för skillnad mellan lättrörliga (agile) utvecklingsprocesser och vattenfallsmodellen för programvaruutveckling?


B3: Reglerteknik mm (jämna gruppnummer)

B3a: Reglerteknik - quadrocopter
Beskriv hur en quadrocopter fungerar ur ett reglertekniskt perspektiv.

B3b: Reglerteknik - principerna
Vilka är de grundläggande principerna för reglerteknik?

B3c: Datorer i kulturen
Ordet robot kommer från en tjeckisk teaterpjäs från 1930-taler men det finns mer datorer i kulturen. Botten Anna, World Wide Web och Mental Istid är poplåtar med starka kopplingar till Datorer (i System). Det finns fler. Välj ut, presentera och jämför tre datorrelaterade låtar på svenska eller engelska som har inbördes olika syn på datorer och/eller informationssamhället.

B3d: Referenser
Efter läsvecka 6 har de som leder kursen förhoppningsvis klargjort att det är mycket viktigt att man redogör för varifrån man fått idéer, tankar och formuleringar som inte är ens egna. Beskriv, förklara och resonera om fördelar och nackdelar med några vanliga system för vetenskapliga referenser.


B4: AI mm (för jämna gruppnummer)

B4a: Packat ljud
Det finns de som talar om förlustfri komprimering av ljud. I själva verket menar de nog förlustfri komprimering av 'ljudfiler'. Men ibland behöver man föra över stora mängder ljud med låg bandbredd. Förklara hur ljudet komprimeras inom GSM-telefoni.

B4b: Små illustrationer
För bilder som skapats i datorn har originalet gemensamma egenskaper med t ex texter i datorn, d. v. s. informationen är i någon mening komplett. Därför går det också att komprimera sådana bilder förlustfritt. Förklara översiktligt hur PNG-formatet för bilder fungerar.

B4c: Robotfotboll
Robotfotboll - vetenskap, ingenjörskonst eller ren lek?

Källor:

B4d: Datorer och medvetande
Kommer datorerna någonsin att kunna vara medvetna?
Nyckelord: Kinesiska rummet, John Searle

Källor:


B5: Internet mm (för jämna gruppnummer)

B5a: Internet - hur hittar man
Hur hittar man på Internet? Hur fungerar adresser på olika nivåer? Vilka vägval görs? Vad innebär IPv6?

Källor:

B5b: M-lagar
Murphy, Moore och De Morgan har alla fått äran att låna sitt efternamn åt inbördes ganska olika lagar. Vem var personerna bakom? Vad går lagarna ut på? Kan du hitta några samband?

B5c: Internets utveckling
Hur har internet uppstått och utvecklats?

Källor:


B6: Kompilatorteknik mm (för jämnagruppnummer)

B6a: Tillstånd finns
Förklara med EGNA ord och bilder hur man går från en tillståndsmaskin till en sanningstabell så att en högstadieelev förstår.

B6b: Optimal kod
Vad är kodoptimering. Illustrera med något exempel.

B6c: Bnf
Regler för hur ett program i ett programspråk bör se ut beskrivs ofta av en grammatik på Backus–Naur-form (Bnf). Vad är det och vad kan man gör med det?

Källa:http://en.wikipedia.org/wiki/Backus-Naur_form