lu.se

Denna sida på svenska This page in English

Focus Practices

I projektet används XP som metod. Det skulle vara svårt att omedelbart använda alla XPs praktiker på ett bra sätt. Vi kommer därför att fokusera på några praktiker under varje iteration. Det betyder inte att de andra praktikerna skall ignoreras. Försök använda alla XP-praktikerna och uppnå Team Goals under varje iteration. Men tänk speciellt på de praktiker som är i fokus.

  • Före varje långlabb, repetera relevant litteratur enligt listan nedan. Detta är en del av ditt individuella "spike"-arbete.
  • Under långlabben, tänk speciellt på att utföra fokuspraktikerna enligt litteraturen och de råd du får av din coach.
  • I slutet av långlabben, tag några minuter för reflektion över fokuspraktikerna och dokumentera på team-wikin. Se närmre anvisningar nedan.
  • På planeringsmötet skall hela teamet diskutera och reflektera tillsammans, och komma överens om eventuella åtgärder för att förbättra arbetet. En sammanfattning skall dokumenteras på team-wikin. Se närmre anvisningar nedan. (På iteration 6 görs denna reflektion redan i slutet av långlabben, direkt efter de individuella reflektionerna.)
  • I början av nästa långlabb, påminn varandra om vad ni kommit överens om vid förra reflektionen.

Individuella reflektionen

Vid den individuella reflektionen, fokusera på vad som hänt, t.ex.

  • vad fungerade bra?
  • vad fungerade mindre bra?
  • vad förvånade dig?

Dokumentera din reflektion (och signera med ditt namn) på team-wikins reflektionssida: http://svn.cs.lth.se/trac/eda260/vt12/teamXX/wiki/Reflektion (ersätt XX med ditt team-nummer). Kommentera i första hand angående fokus-praktikerna, men det går även bra att kommentera ytterligare aspekter. Hela reflektionen, inklusive att dokumentera den på wikin, skall inte behöva ta mer än några minuter. Dokumentationen behöver inte vara lång; det räcker med 3-5 meningar per person. Den skall finnas på wikin senast på kvällen efter långlabben.

Obs! Eftersom alla i teamet lägger in sina reflektioner på samma sida, så kan du råka ut för att du inte kan spara dina ändringar, utan måste merga eller göra cancel och börja om editeringen. Troligen är det enklast att du kopierar texten för din reflektion, gör cancel, och gör om editeringen. Skulle du göra fel när du mergar kan gamla inlägg försvinna. Skulle detta inträffa kan du hitta gamla versioner av wiki-sidan genom att klicka på "History", uppe till höger på sidan. Man kan också hitta ändringar genom att titta i Trac:ens Timeline.

Team-reflektionen

Vid den gemensamma team-reflektionen, analysera varför det som hände faktiskt hände. Diskutera vilka åtgärder som kan vidtas för att förbättra arbetet. Välj ut tre saker, kanske en bra och två som behöver förbättras. Identifiera konkreta åtgärder för att behålla det bra och förbättra det som behöver förbättras. Dokumentera detta på team-wikins reflektionssida: http://svn.cs.lth.se/trac/eda260/vt12/teamXX/wiki/Reflektion (ersätt XX med ditt team-nummer). Dokumentationen behöver inte vara lång; det räcker med 3-5 meningar. Denna dokumentation skall finnas på wikin senast 24 timmar efter planeringsmötet. (På iteration 6 görs teamreflektionen redan i slutet av långlabben och skall finnas på wikin senast kl 18:00 samma dag.)

Efter iteration 5 och 6 skall teamet dessutom fylla i en utvärdering av Team Goals på följande sida på wikin: http://svn.cs.lth.se/trac/eda260/vt12/teamXX/wiki/TeamGoalEvaluation (ersätt XX med ditt team-nummer). Samma deadline som för team-reflektionen.

Utvärdering

Olika aspekter av Team Goals kommer att utvärderas av kursledningen under projektets gång. Teamen kommer att få viss feedback på detta under projektet, och avslutande feedback kommer att ges under den avslutande föreläsningen. Utvärderingen avser såväl förmågan att uppnå och bibehålla Team Goals, som förmågan att åtgärda eventuella brister som uppmärksammas.

Iteration 1

Fokus är på parprogrammering, men några andra praktiker är också speciellt viktiga. Repetera:

  • Bokutdragen om parprogrammering av Williams och Kessler (i materialet för F4). Se även sammanfattningen Seven Habits.
  • chromatic: Practice Pair Programming (p. 29)
  • chromatic: Adopt Test-Driven Development (p. 25)
  • chromatic: Integrate Continually (p. 34)

Iteration 2

Fokus är på test-driven utveckling, men några andra praktiker är också speciellt viktiga. Repetera:

  • Bokutdraget "How do you write a program?" av Wake (i materialet för F4)
  • chromatic: Adopt Test-Driven Development (p. 25)
  • chromatic: Adopt Collective Code Ownership (p. 32)
  • chromatic: Develop Coding Standards (p. 21)
  • chromatic: Release Regularly (p. 41)

Iteration 3

Fokus är på refaktorisering och enkel design. Repetera:

  • Bokutdragen om refactoring and bad smells in code, av Fowler (i materialet för F5)
  • chromatic: Refactor Mercilessly (p. 18 in chromatic)
  • chromatic: Code and Design Simply (p. 16)
  • chromatic: Develop a Common Vocabulary (p. 23)

Iteration 4

Fokus är på planering och samarbete med kunden. Repetera:

  • chromatic: Play the Planning Game (p. 38)
  • chromatic: Release Regularly (p. 41)
  • chromatic: Add a Customer to the Team (p. 36)
  • chromatic: Work at a Sustainable Pace (p. 43)

Iteration 5

Fokus är på att se till att alla team goals blir uppfyllda. Repetera:

  • Team Goals
  • Finns det områden där arbetet behöver förbättras? Repetera relevant litteratur.

Iteration 6

Fokus är på att se till att upprätthålla alla team goals.

En implicit ingrediens i många av Team Goals är att arbeta i små steg. Hur kan teamet förbättra sig ur denna synvinkel?

Sidansvarig: