Tävling
På avslutningen, fredag 2 mars 8-10 i E:B, kommer ni att få använda er produkt skarpt i en tävling.
Inför tävlingen behöver ni förbereda er. Ni behöver:
- komma överens om vem som skall sköta systemet, vem som skall tävla, och vem som skall vara funktionärer
- provköra och trimma ert system så att nedanstående tävling fungerar smidigt
- förbereda eventuella konfigurationsfiler så att det bara är att köra igång när det är tävlingsdags
- tag med ovanstående konfigurationsfiler i Release 3 som mailas till kunden (och dessutom förstås till ert granskande team)
Kunden kommer att packa upp och installera ert system på en Mac ( Mac OS X 10.6 och Java 6) som tas med på tävlingen. Tala med kunden om testkörning på denna dator under långlabb 5 och/eller 6.
Tävlingen blir av mycket enkelt slag: ett varv med individuell start.
Vi har 4 datorer och för att alla 10 teamen skall kunna köra sina system kommer vi att köra 3 heat i följd, där 3-4 team samtidigt mäter tiden på deltagarna. Ert team kommer att köra ert eget system i ett av dessa heat, men bidra med deltagare, åskådare och funktionärer i alla tre heaten.
På tävlingen har ni endast förfogande över en dator där start, målgång och resultat skall hanteras. Efter att alla tävlande har startat kan ni komma att ha ganska kort tid på er (någon minut) tills de första kommer i mål.
Deltagarna tävlar parvis för sitt team, och varje sådant par ges ett unikt startnummer bestående av tre siffror enligt följande: De två första siffrorna är teamnumret (01-11), och den sista siffran är par-numret (1-6). (Max 6 par får tävla per team.) T.ex. kommer team 7 att ha följande möjliga startnummer: 071, 072, 073, 074, 075, 076.
I vart och ett av de tre heaten skall varje team ställa upp med minst ett och högst två tävlande par. I varje heat skall det också finnas ett par som fungerar som funktionärer istället för att tävla.
Alla möjliga startnummer enligt ovan anses anmälda till tävlingen, men alla kommer alltså inte att starta i varje heat.
Tävlingen kommer att bestå i ett antal olika enkla moment av lättsam karaktär och med korta transportsträckor.
För varje heat kommer det att koras dels vinnande produkt - det team som först skriver ut rätt resultat (en skrivare kommer att finnas kopplad till datorerna) och dels vinnande par - det par som genomför tävlingen på kortast tid. De tre mest högkvalitativa produkterna kommer också att utses, baserat på kodkvalitet och teamarbeteskvalitet (ej antal stories) enligt hittills hemliga kriterier.