Enkät
Enkät till anställda på institutionen för Datavetenskap
Driftgruppen genomförde våren 2015 en enkät bland de anställda vid institutionen. Syftet var att utröna de anställdas IT-behov och hur väl driftgruppen möter dessa.
Enkäten utformades av Peter Möller i samarbete med övriga driftgruppen samt stf. prefekt Görel Hedin.
Enkäten finns här:
Genomförande
Utförandet skedde med personligt besök på respektive anställds tjänsterum av Peter Möller.
Enkäten presenterades på papper och svaren skrev ner på detta papper antingen av respondenten eller Peter Möller.
Besöket inleddes med att Peter förklarade att han inte ”borde” genomföra den eftersom han är medlem i den driftgrupp som skall ”granskas” och uppmanade den anställde att i fall det inte kändes tryggt att komma med kritik direkt [till Peter], i så fall göra det till prefekt eller stf. prefekt (eller på annat sätt). Vikten av att kritik framkommer betonades.
Resultat
2015-03-04 hade 53 av de 58 anställda vi institutionen (som inte ingår i driftgruppen) intervjuats. Detta motsvarar 91% och materialet analyserades med nedanstående redovisning. Frågor och svar här nedan följer den ordning frågorna har i enkäten. Kommentarer har flyttats om så att likalydande kommentarer står tillsammans. Ansträngning gjordes för att inte lämna ut någon via kommentarerna.
Datormiljö | |||||
Huvudsaklig personlig arbetsdator | Mac 66% | PC/Windows 26% | PC/Linux 8% | ||
Sekundär datormiljö | Mac 6 st | PC/Windows 7 st | PC/Linux 9 st | VMware 7 st | Mac/Windows 1 st |
Övrigt | ”Använder Brutus för MS Access” |
Information, läsa | ||||
Söker du hjälp på institutionens internsite | 1 g/vecka (=5) | 1 g/månad (=3) | 1 g/år (=1) | Medel: 3,8 |
Finner du det du söker? | Ja (=1) | Nej (=0) | Medel: 0,7 | |
Förslag på förbättringar: ”Keep up the good work” ”Vill ha sökfunktion. Ibland oklart om saker finns på LU eller CS” ”Vissa länkar saknas/404 (kolla lic degree)” ”Svårt att hitta när man är där sällan” ”LU-sidor (exjobb) behöver vara på engelska” PM reflektioner: | ||||
Är institutionsmöte en bra kanal för driftinformation | Ja (=1) | Nej (=0) | Medel: 0,9 | |
Önskar du någon utbildning/screencast e.dyl. om IT-relaterade ting? | Ja (=1) | Nej (=0) | Medel: 0,3 | |
Åsikter kring introduktionen vid institutionen: ”Bra” ”Formalisera! Arbetsmiljö behöver få högre status och bli en självklar och allvarligt/uppriktigt menad del av introduktionen” ”Jobbstart inte bra. Inte så bra” PM reflektioner: | ||||
Övrigt: ”Info om SAM (en del lärare vet inte om SAM)” ”Driftinfo vid inst.möte är bra om den är kort” ”Screencast om Google Analytics” PM reflektioner: |
Information, skapa (procentsatserna är relativt de som använder denna typ av tjänst alls) | |||||||
Vilka interna system använder du? | cvs 10% | svn 67% | git 50% | Filarea (t.ex. ”kurser” eller ”admdoc”) 38% | |||
Antal för vilka detta är ett kritiskt system | 1 | 8 | 4 | 3 | |||
Antal som önskar använda detta system | 0 | 2 | 11 | 0 | |||
Vilka externa system använder du? | GitHub 33% | BitBucket 38% | DropBox 67% | Box 38% | Google Apps 62% | Office 365 2% | GitLab 5% |
Antal för vilka detta är ett kritiskt system | 2 | 3 | 3 | 2 | 5 | 0 | 0 |
Antal som önskar använda detta system | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vilka system saknar du vid institutionen: ”Användning av forum för kurser” | |||||||
Övrigt: ”Använder filearea, men inte optimalt” |
Support | ||||||
Vet du vem du skall gå till [i driftgruppen] för att få hjälp? | Ja (=1) | Nej (=0) | Medel: 0,9 | |||
Får du respons tillräckligt snabbt? | Ja (=1) | Nej (=0) | Medel: 0,9 | |||
Får du hjälp tillräckligt snabbt? | Ja (=1) | Nej (=0) | Medel: 0,9 | |||
Hur löser du vanliga IT-problem | Internsidorna 16% | Granne 17% | Google 24% | Besöker drift 28% | Mailar drift 11% | Struntar i det 4% |
Vet du vad som säkerhetskopieras? | Ja (=1) | Nej (=0) | Medel: 0,8 | |||
Har du hämtat tillbaka någonting från backupen [det senaste året]? | Ja (=1) | Nej (=0) | Medel: 0,3 | |||
Övrigt ”Struntar i Typo3-problem” PM reflektioner: |
Fysiskt infrastruktur | |||
Synpunkter kring möbler, kontor: ”OK, tråkiga korridorer” ”Allt är mycket fint” PM reflektioner: | |||
Synpunkter kring lunchrum: ”Ej bra” ”Bra” PM reflektioner: | |||
Använder du låneutrustning | Ja (=1) | Nej (=0) | Medel: 0,7 |
Synpunkter på låneutrustning: ”Funkar inte så bra (kanske någon annan har tagit grejen). Kanske dator i 2160 skulle hjälpa” ”Använder dator 1 g/år” ”Bra! Bra onlinebokning” PM reflektioner: | |||
Övrigt ”Använder inte projkektor från inst. längre. Det finns fasta projektorer” PM reflektioner: |
Prioriteringar Prioritera de tre viktigaste uppgifterna för driftgruppen |
#1: ”Att grejer funkar (hårdvara/mjukvara)” ”Support / Närhet (att ta bort oron för att IT inte fungerar)” ”Akuthjälp” ”Att backup fungerar” ”Informera (om t.ex. Box)” ”Eget inflytande över IT-utrustning” ”English translation” ”Foster use of open protocols/standards/solutions/software” ”Framåtsyftande stödstruktur för modern undervisning (mooc, video) coursera.net” ”GU” PM reflektioner: |
#2: ”Att all utrustning fungerar” ”Att ni är på plats/nära” ”Hemsidan fungerar” ”Filtrera informationsströmmen” ”Backup” ”FU” ”Stöd för versionshantering” ”Verka för en enhetlig IT-miljö som stödjer inst. Behov” PM reflektioner: |
#3: ”Att ni kan mycket om mycket” ”Samverkan” ”Att svn fungerar och är tillförlitlig” ”Common communication/more interactive forum (Like Lotus Notes)” ”Ha konstiga saker eller veta var de finns!” ”Tillgänglighet” ”Websidor, information” PM reflektioner: |
Utan rangordning: ”Bra att driften finns och fikar tillsammans” ”Kunskap som system som används vid inst” ”Supportera tjänster för programutveckling” ”Underhålla utrustning (inkl. vm)” PM reflektioner: |
Vad skulle mest behöva förbättras avs. teknik/drift: ”Användainriktat fokus, t.ex. i info begriplig för slutanvändaren snarare än tekniska detaljer” ”Delaktig i forskningsprojekt, GU, samverkan” ”SAM behöver anpassas efter administratörerna” PM reflektioner: |