Förändringar
Klienter måste konfigureras om
Alla klienter måste konfigureras om. Anvisningar finns här.
Ny utgående mailserver för script och system
Om du vill låta ett script eller en ”burk” kunna skicka mail, måste du ställa om den till att använda mail.lu.se
.
Ny webmail
Webbmailen (webmail.lu.se) är helt ny och innehåller mycket mera funktionalitet än tidigare.
Den finns i två ”smaker”, Webmail och Webmail Light. Den senare är mera primitiv (= kan inte göra ett antal saker, t.ex. källsortering av mail) men är å andra sidan snabbare. Vissa äldre mailläsare defaultar till detta läge.
Nya mailing-listor
De gamla mailman-baserade mail-listorna kommer att bytas. I stället för mailman får vi tre varianter att välja mellan och dessa förklaras här.
Nytt sätt att styra vidarebefordring av e-post samt mailfiltrering
Det som tidigare sköttes via vi
och terminalhackande på login.cs.lth.se sköts nya via webmail.lu.se. Anvisningar för vidarebefordring finns här och mailfiltrering finns här.
Gemensam, central, kalender
Den LU-centrala kalendern är naturligtvis frivillig att använda för det egna bruket, men är tänkt att användas dels för bokning av vår egen låne-utrustning och våra egna lokaler och dels som ett stöd att boka möten med kolleger vid LU. Det senare genom att man kan titta in i varandras kalendrar och se när en eller flera personer är lediga.
Anvisningar om hur man bokar möten [via webmail] finns här (nytt fönster). Det är väsentligen samma instruktion för alla slags bokningar. NOTERA: boka den gemensamma kalendern ENDAST via webmail eller Microsoft Outlook (d.v.s. ej telefoner och plattor)!
Gemensam, central, adressbok
Den centrala adressboken har man nytta av genom att den automatiskt föreslår adresser utifrån inde endast mailklientens egen cache över tidigare adresser utan även de som finns i LUCAT.
Man kan dessutom se vilka Exchange-baserade mail-listor som finns och om man kör Outlook under Windows eller Webmail (oberoende av OS) kan man även se vem som är medlem i de olika maillistorna.
Bokning av låneutrustning och våra egna lokaler
Vi kommer att använda den gemensamma kalandern till att boka våra egna salar (2405, 2116 och 4130) samt den låneutrustning som tidsigare har bokats via pärmar i papper-och-penna-förrådet (2160).
NOTERA: boka den utrustning ENDAST via webmail eller Microsoft Outlook (d.v.s. ej telefoner och plattor)!