lu.se

Datavetenskap

Lunds Tekniska Högskola

Denna sida på svenska This page in English

Lär dig programmera på Kulturnatten i Lund

2016-09-09

200

Under kulturnatten får alla prova på att programmera sköldpaddor att rita eller programmera små robotar att hitta i labyrinter. Plats: Studiecentrum, LTH.

Som en av universitetets många aktiviteter under Kulturnatten i Lund den 17 september får besökarna möjlighet att prova på programmering för nybörjare. De enkla uppdrag som till vardags ges till lärare och skolklasser i Vattenhallen öppnas för alla besökare i LTHs Studiecentrum. Det första man får göra är att programmera en sköldpadda att rita figurer. Men när det blir mer avancerat kan man låta flera sköldpaddor tävla mot varandra i en kapplöpning.
- Bara man kan läsa och skriva är det hur enkelt som helst, säger Sandra Nilsson, LTH datavetskap.

De som inte programmerar sköldpaddor på en datorskärmar får chansen att programmera små mobila robotar att hitta i en labyrint. Det sker under ledning av Maj Stenmark, vid LTHs institution för datavetenskap.

Plats: LTHs Studiecentrum, John Ericssons väg 4

Tid: 17 oktober, 2016 kl 14-18

Förkunskapskrav: Kunna läsa, skriva och förstå ord som ”hoppa”, ”fram”, ”höger”

Mer om  hur LTH hjälper alla intresserade att lära sig programmera: www.lth.se/programmera/