Laborationer
Laborationerna är obligatoriska. De äger rum i grupper i läsveckorna 2 - 7 i läsperiod HT2. Man ska samarbeta två och två.
Anmälan och gruppindelning görs i SAM.
Inledande datorövning (självstudier, ej schemalagd)
En inledande datorövning ("Laboration 0") ger en introduktion till utvecklingsmiljöerna som finns i datorsalarna. Denna är avsedd att göras som självstudier innan de schemalagda laborationerna börjar.
Utvecklingsmiljö
Under laborationerna använder vi utvecklingmiljöerna CodeBlocks och/eller Visual C++ 2010 Express.
Eftersom Visual C++ 2010 Express inte stöder C++11 rekommenderas CodeBlocks (med gcc som kompilator).
Uppgifter
Ett laborationshäfte bestående av ett försättsblad, en blankett där övningsledaren ska notera att du är godkänd, och laborationernsuppgifterna delades ut under den andra föreläsningen.
Uppgifterna finns även tillgängliga som pdf här.
Filer till laborationerna
Kod till lab3 för CodeBlocks och Visual C++ 2010 Express för användning på datorena i datorsalarna.
Kod till lab4 för CodeBlocks och Visual C++ 2010 Express för användning på datorerna i datorsalarna.
Kod till lab5 för CodeBlocks och Visual C++ 2010 Express för användning på datorena i datorsalarna.
wxWidgets: bibliotek för grafiska användargränssnitt
Några av laborations- och inlämningsuppgifterna kommer att använda sig av det grafiska användargränssnittet wxWidgets. Filer för dessa finns att ladda ner här för CodeBlocks och Visual C++ 2010 Express för användning på datorena i datorsalarna.
OBS. Det är viktigt att projekt som använder sig av wxWidgets hamnar på rätt nivå i katalogträdet. De kodskelett som finns att ladda ner för dessa laborationsuppgifter (med namn som labbn-xx.zip) skall packas upp så att rotkatalogen labbn-xx hamnar bredvid katalogerna samples-xx och wxWidgets-3.0.2-xx (n är labbnr och xx är t.ex. cb eller vc). Projekt som använder sig av wxWidgets skall alltså vara "kusiner" till projekten i samples-xx.
Exempelkod (samples-xx) finns i ett projekt för CodeBlocks och Visual C++2010 Express.
För användning på egen dator behövs en version av wxWidgets biblioteksfiler som är av rätt version och är byggda för rätt operativsystem och kompilator. Färdigbyggda versioner för de vanligaste kombinationerna finns att hämta här: Visual Studio 2013 (vc12) för Windows, Xcode för Mac Cocoa.
Utförligare instruktioner, inklusive hur man bygger biblioteken på egen dator, finns i ett separat dokument. Dokumentet innehåller också anvisningar om lämplig dokumentation och tutorials för att börja programmera med wxWidgets. Screenshots finns för stöd vid konfigureringen av Xcode.