Sandra Nilsson
Kursansvar:
EDA017 Programmeringsteknik för C, E,I och Pi HT2+VT1
EDA501 Programmeringsteknik för M samt MD, W, BK mfl) VT1 + VT2
Föreläsare:
TFRU22 uppdragsutbildning för lärare, Grundläggande programmering med didaktisk inriktning
Handledare:
Programmering och databaser HT1
Tidigare Handledare:
Ingenjörsprocessen - Ekonomi och Kvalitet
Programmeringsteknik, fördjupningskurs
Pedagogisk utbildning
Undervisning och lärande på högskolenivå, 7,5 HP, Högskolan Kristianstad
IKT-pedagogik, 3 HP, Högskolan Kristianstad
Den goda föreläsningen (3v), Genombrottet LTH
Högskolepedagogisk Inspirationskurs (3v), Genombrottet LTH
Pedagogik 1-20, 30 HP, Lunds Universitet
Pedagogiska uppdrag
Pedagogisk utvecklare på CEE (LTH) på 25% från och med september 2019
Sakkunnig i Skolverkets grupp för framtagande av ramkursplan för ämnesdidaktisk fortsättningskurs 2019.
Bedömare i LTHs interna bedömargrupp för uppföljning av utbildningskvalitét 2018 och 2019
Bedömare i LTHs Pedagogiska Akademi 2018 och 2019
Sakkunnig Excellenta lärare Uppsala Universitet 2017
Pedagogiska papers
Se även forskningsportalen
Utan män vågar kvinnor prova – lärdomar av genusseparerad programmeringsundervisning. S. Nilsson, B. Regnell (2016). Genombrottets 9:e pedagogiska inspirationskonferens.
Vad räknas som belägg för studenters måluppfyllelse?
Mattias Alveteg, Rolf Larsson, Eva Leire, Jan-Olle Malm, Johan Mauritsson, Sandra Nilsson, Patrik Nordbeck & Lars-Henrik Ståhl, 2018 dec 6, LTHs Pedagogiska inspirationskonferens: Proceedings 2018. 2 s.
Moodle som stöd för aktivt lärande
Anna Axelsson, Sandra Nilsson. 2018 dec 6, LTHs Pedagogiska inspirationskonferens: Proceedings 2018. 2 s.
Utmärkelser
Excellent Teaching Practitioner (ETP), LTH (2017)
Årets lärare 2018 på sektionen för Maskinteknik
W-sektionens pedagogiska pris 2019
Teknologkårens pedagogiska pris 2016/2017
Pris för bästa lärare på Industriell Ekonomi läsåren 2014/2015, 2015/16 samt 2016/17
Om mig
Universitetsadjunkt i datavetenskap med specialintresse för pedagogiska frågor inriktat mot datavetenskapens didaktik, men även mot STEM-ämnen i allmänhet. Särskilt intresse för examination, utvärdering, tröskelbegrepp och hur studenter lär sig programmera med hjälp av aktivt lärande och minimering av stereotyphot. På LTH undervisar jag civilingenjörsstudenter i grundläggande programmeringskurser med målet att alla ska inspireras till att programmera mera. Jag sitter i LTHs bedömargrupp för programutvärderingar och har varit sakkunnig i bedömningar av pedagogisk meritering samt i skolverkets arbete med kursplaner till lärarfortbildningar. Tack vare några projekt (bl.a. med finansiering från LTH och Region Skåne) har jag även arbetat med programmeringsfortbildning av grundskole- och gymnasielärare. Dessutom undervisar jag i vår uppdragsutbildningskurs för högstadielärare. Jag har tidigare arbetat som adjunkt på Högskolan Kristianstad i en mångkulturell miljö med överblick och inflytande över hela utbildningsprogram. Har undervisat i datavetenskap sen 2007 och innan dess arbetat som mjukvarutvecklare i näringslivet. Då med inriktning mot systemintegration, databaser och användargränssnitt.
Andra projekt
http://www.lth.se/programmera. Programmering i grundskolan i samarbete med Björn Regnell och Vattenhallen.
Lärare på Pink Programmings sommarläger med javaprogrammering augusti 2016, 2017 samt 2018
Övrigt
Youtube-kanal (för kursspecifika ändamål, under uppbyggnad)