Sandra Nilsson
Kursansvar datavetenskap:
EDAA55 Programmeringsteknik för E, Pi HT2+VT1
Kursledare pedagogiska kurser (på CEE):
Utveckla din kurs med aktivt lärande (2v)
Den goda föreläsningen (ledare på vissa omgångar)
Högskolepedagogisk introduktionskurs (ledare/medhjälpare på vissa omgångar)
Pedagogisk utbildning
Samhällsteori och metodologiska överväganden i utbildningsvetenskaplig kontext, 15HP, Högskolan Kristianstad.
Kunskapsutveckling i professioner och på arbetsplatser, 15HP, Högskolan Kristianstad.
Undervisning och lärande på högskolenivå, 7,5 HP, Högskolan Kristianstad
IKT-pedagogik, 3 HP, Högskolan Kristianstad
Den goda föreläsningen (3v), Genombrottet LTH
Högskolepedagogisk Inspirationskurs (3v), Genombrottet LTH
Pedagogik 1-20, 30 HP, Lunds Universitet
Pedagogiska papers
Se även forskningsportalen
Utan män vågar kvinnor prova – lärdomar av genusseparerad programmeringsundervisning. S. Nilsson, B. Regnell (2016). Genombrottets 9:e pedagogiska inspirationskonferens.
Vad räknas som belägg för studenters måluppfyllelse?
Mattias Alveteg, Rolf Larsson, Eva Leire, Jan-Olle Malm, Johan Mauritsson, Sandra Nilsson, Patrik Nordbeck & Lars-Henrik Ståhl, 2018 dec 6, LTHs Pedagogiska inspirationskonferens: Proceedings 2018. 2 s.
Moodle som stöd för aktivt lärande
Anna Axelsson, Sandra Nilsson. 2018 dec 6, LTHs Pedagogiska inspirationskonferens: Proceedings 2018. 2 s.
Vad är viktigast för studenterna i deras digitala lärandemiljö?
Nilsson, S. & Roxå, T., 2021 dec. 9, LTHs 11:e Pedagogiska inspirationskonferens.
Autentisk Examination, vad är det?
Nilsson, S., 2021 dec. 9, LTHs 11:e Pedagogiska inspirationskonferens.
Pedagogiska uppdrag
Vice projektledare, Digitala Lärmiljöer LTH 2021-2023
Pedagogisk utvecklare på CEE (LTH) från och med september 2019
Sakkunnig i Skolverkets grupp för framtagande av ramkursplan för ämnesdidaktisk fortsättningskurs 2019.
Bedömare i LTHs interna bedömargrupp för uppföljning av utbildningskvalitét 2018 och 2019
Bedömare i LTHs Pedagogiska Akademi 2018 och 2019
Sakkunnig Excellenta lärare Uppsala Universitet 2017
Utmärkelser
Excellent Teaching Practitioner (ETP), LTH (2017)
Lunds Universitets studentkårers pedagogiska pris 2019
Teknologkårens pedagogiska pris 2016/2017
Datasektionens pris: den Gyllene Pekpinnen 2021
Årets lärare 2018 på sektionen för Maskinteknik
W-sektionens pedagogiska pris 2019
Pris för bästa lärare på Industriell Ekonomi läsåren 2014/2015, 2015/16 , 2016/17 samt 2019/2020
Om mig
Universitetsadjunkt i datavetenskap och pedagogisk utvecklare med specialintresse för pedagogiska frågor inriktat mot datavetenskapens didaktik, men även mot STEM-ämnen i allmänhet. Särskilt intresse för examination, utvärdering, tröskelbegrepp och hur studenter lär sig med hjälp av aktivt lärande och minimering av stereotyphot. På LTH undervisar jag civilingenjörsstudenter i grundläggande programmeringskurser med målet att alla ska inspireras till att programmera mera. Jag har tidigare arbetat som adjunkt på Högskolan Kristianstad i en mångkulturell miljö med överblick och inflytande över hela utbildningsprogram. Har undervisat i datavetenskap sen 2007 och innan dess arbetat som mjukvarutvecklare i näringslivet. Då med inriktning mot systemintegration, databaser och användargränssnitt.
Andra projekt
http://www.lth.se/programmera. Programmering i grundskolan i samarbete med Björn Regnell och Vattenhallen.
Lärare på Pink Programmings sommarläger med javaprogrammering augusti 2016 - 2019 samt 2022.
Övrigt
Youtube-kanal (för kursspecifika ändamål, under uppbyggnad)